Klik Jangan Tak Klik

Monday, December 20, 2010

chewah!! Spaghetti Bolognese

Berkurun gak kununnya nak kasi resepi
"Spaghetti Bolognese"
versi aku daaa.....

Takde maknanyer aku nak ikut resepi
tapi aku mmg masak memang ikut suka hati aku jer
unless kalau resepi tu turun menurun dari my mum
itu pun kekadang langgar pantang gak...kalau lain macam tak sama
macam yg my mum buat tu maknanya ada la yang aku pandai2 modify hehe
yang penting buleh makan...takat ni belumla ada yang sakit perut makan makanan yang aku masak..

Meh check it out cara penyediaannya

Bahan-bahan
1 paket spaghetti
500 gram
daging cincang halus
(mince meat...ikut suka hati korang la nak letak lebih boleh nak letak separuh pun boleh)

1 tin cendawan butang (hiris atau dadu)

Sos spaghetti Kimball
(kali ni aku terai selasih & bawang putih...rasanya yang biasa lagi sedap kot)

1 tin tomato puri


2 labu bawang besar (dadu)

3 ulas bawang putih (cincang halus...aku penggemar bawang putih so takde masalah nak letak lebih for health purpose)

1 cawan air (agak2 la yer...ada yang suka pekat kuahnya...ada yang suka cair)

minyak zaitun

garam

gula

oregano

daun parsley

parmesan cheese

Dulu guna "Prego" tapi lepas guna Kimball rasanya Kimball lagi sedap & murah
terus guna brand Kimball jer


Macam2 versi cara masakan spaghetti ni...ada yang letak
lada gembala..tp aku suka letak cendawan butang...

Cara Penyediaan:
1. Panaskan air dan garam. Bila mendidih masukkan spagetti. letak sedikit minyak zaitun semasa merebus. Biarkan lembut dan toskan.
2. Gaulkan dengan sedikit minyak zaitun dan masukkan dalam pinggan

3. Panaskan minyak dan tumiskan bawang besar & bawang putih. Biarkan sehingga wangi

5. Masukkan daging cincang dan kacau rata. Biarkan sehingga naik minyak lagi

4. Masukkan sos spageti Kimball dan kacau sehingga wangi & naik minyak.

6. Masukkan cendawan butang yg dipotong, garam, gula, air
Macam2 versi cara masakan spaghetti ni...ada yang letak
lada bengala..tp aku suka letak cendawan butang...

9. Taburkan oregano dan hirisan pasli [tapi aku tak letak...belasah jer apa yang ada]
kuah ni kalau renih lagi dalam beberapa kali
sos akan jadi pekat & nampak cantik bila kena dgn spaghetti
tapi sebab dah tahan nak reneh lama sgt tu yang nampak cair sikit...
kalau ikutkan betul2 cara Italian kena renih sekurang2nya 4 jam tu beb
sanggup nak tunggu..udah macam masak rendang....

Sepatutnyer letak parmesan cheese...tp saja nak tukar selera letak
kepingan cheese...tp sedap gak...hehe

Makan pulak dgn balance muffin
"Kenny Rogers" buleh la feeling2 makan kat restoran....


Psst: Jangan tak tau ramai yang mintak resepi ni....kasi tukang masak yang tenggelam timbul ni perasaan jab yer...masak harus ikut mood..buat sendiri puas makan...

32 comments:

Rinna said...

Hmm..sedapnya..spegetti bolognese..TQ sharing resipi yer.. :) Boleh try cara Posh nie.. :)

sarah mohamad said...

SODAP ! terliur wey ... hehe :)

Lady of Leisure said...

hee terliur aku nengok ni tau hehe.. btw how r u posh? lama tak singgah sini, now agak bz so ambik masa jugak nak BW.. poposh sihat? ni arri n molly kimsalam kat poposh hehe

☆ lieya latif ☆ said...

fuh sedapnye sis......meleleh tgk nie...leiya suke masak spegeti sebab mia suke mkn...bertambah2 selalunyer...

Suara Kalbu said...

Waaaaaaaaaaaaaaaaaa..sedap sedap..

SK pun suka spageti ni tapi lebih suka kepalkan jadi bulat2 macam ala-ala secret recipe tu. Saja nak perasan sebab makan kat situ mahal sikit so lebih baik wat sendiri kan kak ? hihihi

Ah samalah..dulu pakai prego tapi tukar ke Kimball sebab murah dan sedap.

zaL_cdpx said...

wauu./../...xtahan tgk cndawan butang tu ! muahahhaaaa

TopsyTurvyMum said...

Perghhh!!
meleleh air liur aku tgh hari buta ni hehe..
aku pun kdg masak tak ikut resepi..

yanamib said...

pehh mengancam...sy pon diajar buat spaghetti guna minyak zaitun..sihat gitu kn =)

Z.u.r.a and I.w.a.n said...

wahhh...tliur ni....sure sdp kan..

kita pon sll taruk cendawan...kita punya spagetti lg simple. oregano pun x taruk...hikss

Softtouch [Hanim] said...

ooo kimball punya lagi sedap dari prego yer...nak cubelah..suami sy suka mkn spagetthi nie...sedapnya tgk spagethi sis ni..lapor...

Gayahspears said...

sedapnyer`..nty Gayah nk try buat la..hihihi

-anidaothman- said...

fuhh SEDAP kelihatan nyaanieh.....
pasni blew try cara SPAGHETI POSH punya......terbaikkk...

Dee said...

x penah masak kt rumah..ni posh dh bg boleh lah try..

ratusiput said...

gud2..ehehe..

syana & ilia said...

aku msk pn ikot style gini
aku suke letak cendawan gak..lagi byk lg best

tp aku letak sket cili kering blend time tumis bwang tu sbb bg pedas ikot cara melayu
hahaaa
tu namanye resepi belasah janji bleh makan :p

ieda said...

aduhhh beb .. sedappp tuuu

nak resepi erkkk .. nak try buekkk :)

attyfir said...

anak2 kty kalo spagetti ni mmg feveret diaorg

Unknown said...

kimball lagi sedap eh yang??
aku slalu guna prego..

eeii, moo try kimball lah.

mama_iris said...

kite pon suke guna slice cheese...pastu masuk dlm oven jap....kasik melt itu cheese baru ngaapp.....uihhh....

mimie1678 said...

lapar weh aku tgk gmbr nie... huhu...

afzan said...

burrppp.. kenyang :)

RerameUngu said...

i like to eat spaghetti..hehehe..la ni buat sndri je la sos nya..bli yg dah siap paket maggi tu n just add in few more ingredients to enhance the taste...:)

el said...

lm x msk spageti bolones...resepi pun lebih kurang sm je...heheh sedapnye

mira_nas said...

huih.. ley tahan gak ni.. kecur dibuatnya..

Delimasari said...

SIS ambik resepi yer...

SURIA AMANDA said...

tetiba lapar ni...mana lak nak cari spageti pepagi ni..

NeenaAnuar said...

I pun suke wat spaghetti camgini... sihat pun sihat kann.. :)

Mimy Hamid said...

nak try guna sos kimball la...menarik je..tapi aku sorang je la makan...laki aku tak makan western ...

Diyanieee said...

wahhhh feveret..hehehe..
nak try letak kepingan cheese plak..
btw..
dah follow kmu.. :)

lily lotus said...

sumpah nampak sedap :D

ASSOYFINGER67 said...

habih diet aku..huhu

Lily Diyana Awaludin said...

sebelum ni pernah masak kat hostel.tp masak main balun jer..lebih kurang resepi kt atas nie..just xde cheese,tomato puri,cendawan butang,oregano and pasli..but still edible n sedap gitu..nak try jugak buat sos speghetti yg betul2 ikut resepi yg sbnr..LOL