Klik Jangan Tak Klik

Monday, September 5, 2011

Resepi Rendang Pedas Perak!!!!!!!Hidangan wajib Hari Raya

Memang tradisi orang Perak
(aku tetap berpegang dgn asal usulku....
vangga jadi orang Perak...walaupun lahir kat key ell hehe)
dan sudah jadi tradisi family aku akan masak
"Rendang Pedas Perak"

Walaupun kat Perak terkenal jugak dgn
Rendang Pak Long
&
Rendang Tok
tapi aku lum terer lagi nak membuatnya...
insyallah mana tau tahun akan datang leh ler aku cuba
sbb cara masak remeh bebeno

Ada "PA" pun tak guna...mengacau jer lebih
tengok kesian Mr Poposh jakun
bila tengok daun2 ni...
(yelah kucing tak keluar rumah camnila jadinya)

Pagi2 sesudah subuh Mr Y dah sibuk ke Pasar Selayang
beli bahan nak masak rendang
Dah semestinya aku nak daging batang pinang...

Meh kita tengok cara memasaknya
(Ini ikut style aku yer...resepi turun temurun yang penting Mr Y & my mum komen sedap)

Bahan-bahan

1 ekor ayam-potong kecil...tak pun ikut suka ati/daging sekilo
1 senduk cili boh
10 biji cili padi....ikut suka kalau nak pedas tambah ler lagi
4 batang serai-blend
20 ulas bawang merah-blend...separuh lagi dimayang
1/2 labu bawang putih-blend...separuh lagi dimayang
1 sudu teh serbuk kunyit
5 helai daun kunyit-dihiris halus
2 keping asam gelugur
1/2 inci lengkuas-blend
1 kg pati santan
1/2 inci halia-blend
1/2 cawan kerisik
Daun Limau Purut untuk rendang ayam jer...kalau tak nak letak pun takper
garam dan sedikit gula

kalau ikut kerajinan tahap gaban...semua pun aku buat manual
(tumbuk pakai lesung batu...kalau opah aku mmg buat camtu)
tak mo blend...sbb lagi sedap
tapi sebab aku dah tak larat...masak pun sorang2 ...so separuh blend separuh lagi mayang...

Cara menyediakan

1. Ayam di bersih dan dimasukkan ke dalam kuali besar.
2. Masukkan bahan yang telah di kisar. Masukkan juga daun kunyit yang telah dihiris bersama asam gelugur dan pati santan.

3. Gaulkan semua ramuan tadi sehingga rata dan dimasak diatas api yang sederhana.
4. Setelah mendidih, masukkan kerisik, garam dan kecilkan api. Kacau perlahan-lahan sekali sekala sehingga kuah pekat dan naik minyak

5. Kacau sampai kering...tang ni yang tahan nak menunggu...
6. Akhir sekali, buangkan asam gelugur dan hidangkan.
7. Untuk rendang ayam carik2kan jer daun limau purut sbg hiasan dan kasi wangi

tara!!!!!!siap sudah rendang ayam & rendang dagingku
walaupun penat tapi dek sebabkan semangat nak beraya
aku gigih gak menyiapkan dua2 rendang ni

aku ni senang ayam dgn daging dua2 aku buat resepi yang sama hehe

Nila keje si PA aku ....sibuk masak dia jadi peneman pun jadilah sampai tertidur...
sama gak Mr Y...keje pi pasar...kemas2 rumah sikit
terus bobom sekali dgn Mr Poposh...sabar jelah

Psst: Tahun ni tak buat kuah sate....tumpang mak punya hehe



14 comments:

SyaNa said...

raya ari tu pn aku buat rendang perak ni
guna ayam
senang sbb main campak2 jek kan

mama tisya said...

sedapnye..lprrrrrrr

azira said...

comelnye meow tu..
macam garfield...

YanaMIB said...

tu diaa mmg berperang habis²an kt dapur nih..huhu sy ni tah bila la nk reti buat rendang..adeh~ =.=

KAMIHIDUP said...

KAMI kembali, hiyargh! Selamat hari raya, maaf zahir dan batin dari KAMI. :)

LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™ said...

perghhh...mantop nya...ni belum i rasa lg ni...

DaZzlingLilLy said...

wah semangatnya nak raya..dua rendang siap u buat..wah semangatnya nak raya..dua rendang siap u buat..

Bitt (double IS) said...

kena coba nehhh :)

Softtouch [Hanim] said...

sedap ni sis....rindu plak ngan rendang2 ni....sy paling suka rendang ayam...

noradzlina.kamdani said...

wah...nmpk mudah ek..nnt lin try

Rinna said...

Hmm..nyum2 sedapnyaa tgk rendang posh.. :)

Mimy Hamid said...

huwaaaaaaaaaaa ku tak menikmati rendang di pagi raya ...tganu susah nk jumpa rendang

el said...

rendang wajib ado ms raya
kalo xde xbermakna rayo
baik mkn ngan ketupat nasi impit lemang..sedappnyeeeeee
raya byk lg..nak kena bertandang umah yg ada buat rendang..kalo xde paksa msk boleh???jhahahahaha

LydSunshine said...

Huhu... gomutnyer kuceng itu... Gerammm...