Klik Jangan Tak Klik

Sunday, October 18, 2009

Jimat Jimat


Saja mau citer pasal penjimatan berganda....yelah ekonomi sekarangkan tak baper baguskan...harus2lah kt berjimat...betul tak...

Itu sbb walaupun dulu aku suker soping kat carrefour tapi biler carrefour dah takde reward meaning tak leh kumpul point...eee tak koser aku nak perabih duit kat situ...tapi kalu dah terdesak aku p gak sbb dekat dengan tempat keje aku sebelah ajer...but not for monthly..aku ni walaupun giler soping aku idakler giler beli ajer...aku suker survey & compare the price...kalu leh aku check online dulu...jadi senang nak budgetkan...bukan apa2 silap haribulan kalu tak buat list mau beli mende merapu & kadang beli bukan makan pun...last2 membazir...ataupun kekadang bende tu bukan pakai atau guna...saja jer gatai nak semakkan omah...

lagi satu sbb sales...mende tukan murah...beli banyak2 kunun nak simpan stock..tu sbb sebelum beli kene fikir betul2 keperluan atau kemahuan....lagi satu kalu soping baju...itu mmg fav aku...kekeadang aku beli sbb model patung tu pakai lawa...tapi biler aku pakai hampeh tak lawa langsung...last2 jadi "deko" kat wardrobe......membazir lagi....

La ni for groceries aku beralih arah ke TESCO....tp tak suker Tesco yg previously Makro tu tak bess...itu kalu saper yg buat biz oklaa......walaupun before this aku tak berapa gemor nak gi TESCO...sbb barang cam tak bess ajer...tapi lepas aku dapat voucher .....terus beralih arah....not bad tau ari tu ajer aku dapat RM6....saper nak bagi ooo..padahal aku cuma beli ciput2 jer kat situ....next time nak kumpul banyak2 voucher tu...leh beli barang yg bess sikit..tak cukup dgn itu Tesco ada bg "small voucher" kalu nak beli certain goods...jimat lagikan...jadi membeli belah di TESCO....tak mo pomot Carrefour....saper suruh STOP kasik point...

JJ lak mmg fav aku sukaaa nak kumpul point tp bukan nak hadiah...aku cuma nakkan voucher...giler voucher aku ni....2500 leh dapat RM20..sapo nak bg kan....dulu aku suker gak kumpul point sbb nak redeem barang...tp biler dah terkena barang yg diredeem tu cokia nyer terus tak koser aku ...baik amik voucher leh top up duit sikit..beli barang yg ada kualiti...lagi berbaloi....

Petrol lak aku prefer BP.....camana susah pun aku mesti cari BP nyer lah sbb aku nakkan point...sanggup tu tak mo p SHELL ker Petronas (mesti ada belasah aku jab lagi...sbb tak mo support mesianyer PETROL...sori yer aku mata point sikit...)....aku suker BP nyer hadiah bess2 o..hari tu jer aku dah redeem Vantagenyer TEA SET....aku kan Vantage collector...suka naa design dia yg munger2....and barang dia pun berkualiti....lepas ni aku dah target nak redeem mangkuk sup Vantage pulak...tulah kena jadi smart shopper...jgn main soping ajer...tapi kalu kaya raya just ignore tips ini k.....biler makcik nak kayo ni...hehehe

Psst: Kata ekonomi will getting better next year....hopefully.....tapi inflasi tetap inflasi...soping2 jugak...saving harus jugak.....

15 comments:

Pepel BoNda AmaNi said...

bestkan kumpul2 point pas tue redeem..rasa cam berbaloi2 skit kita membeli..tapi kita beli barang umah kat mydin..leh gak kumpul point kad meriah tue..(tapi sebab laki keja mydin kan..harus la guna staff price ooo rugi klu xamik kesempatan tue.) jj pun best...kumpul point banyak2...pas tue tukar voucher..pehh syorga jerk rasa...
(nie smua kata2 orang yg kuat soping jerk kot nyek...hehehehhe)

ratusiput said...

ye betul..betul..betul..haku dulu pun tak ske g tesco sebab banyak brg yg dia jual 'cap tesco'!hangin jugak satu badan.tp disebabkan sik dapat point pastu leh tuko bli barang...(save byk gak tu)....last2 ske gak layan tesco ni...ehehehe...

HaSue said...

uhuuu...semua myg di promosi tuh etakde laa kat sarawak..ahaks.. (nyibuk gak nk ngomen)hehee..

HaSue said...

kat sarawak ni takde pun tempat2 yg sis sebutkan tuh..so nak ikut tips pun xleh laa nampak gaya..(tp sibuk je nak komen kat sini.hikhik)

nita said...

haaa..

beb..

kita pun cam awak gakk..

harus compare n survey okehhh..

baru laaa..

duit bajet tuk groceries or wateve yg cik asben bagikk aderr baki..

tuk saperr..?

tuk kita jugakkk..

kannn..

eheheheh!

Lady of Leisure said...

betul betul betul..
soping2 gak.. jimat2 gaks... hehe...
kalau tengah soping mmg tak hengat donia.. tapi bila balik umah n menyedari duit dah melayang mula lah nak menyesal.. tapi kalau beli barang keperluan takpe.. masalahnya bila aku kuaw soping barang keperluan slalu aku lupa, dok teringat barang kehendak jer.. wakaka..

ALoNa CintamaniszLite said...

tesco..tesco..tesco (tukar lagu deco..deco..deco celcom tu)

Hmm..akak pun mmg ler sopping kat tesco pasal kat tepen takde carrefour. Giant ada..tp mahal sket ler.
Tesco ni ada kad kumpul point. RM2=1 point. Makan kat medan selera leh dpt point, guna semula beg dia..dpt point. Tp kalo guna kad kredit yg join venture ngan dorang tu (RHB ke mende ntah)..leh dpt berganda2 point. Tp akak tak guna pun kad kdt tu, hehe. Tp suku tahun bila statement tesco smpai..ada gak ler RM7-8 hinggit, hehe.

Hang bekerja pun pandai nak berjimat..ini kan diriku yg dok umah ni, lagi laa kan...hehe..

Unknown said...

Purplelicious~beb untungnyer hubby hang dapat staff price...kalu leh for groceries harusler nak yg paling murahkan...

kita ni samalah mmg "kaki soping" kan....hehe..but yg penting pandaiii soping...hehe

Unknown said...

babyfreaks@ratusiput~aku ler tu sama laa dgn hang...dah seronok dapat voucher terus beralih arah...hehe

Unknown said...

Hasue~ Takper suka jer u dtg komen...hehe

la mai s'wak ker....hehe

Unknown said...

Sisnita~pandainyer bini saper lah ni...hehe

yg penting leh kita budget utk sendirikan..hehe

Unknown said...

LOL~tuler pasal...kdg2 terbabas gak..dah namanyer pompuan..susahkan...hehe
Soping is the best remedies....kuang2...

Unknown said...

CINTAMANISZ~sedap gak lagu tu...hehe..ni mesti loyal TESCO customer ni....hehe

Betul dulu GIANT & CARREFOUR reger ok tapi lepas tu cam harga mahal lak...sori ler babai ler jawabnyer...heh

Baguskan TESCO appreciate dia nyer customer...

Bekerja pun kena jimat gak sbb kalu duit groceries tu ada balance leh buat projek sendirik...pandainyer...

Jadi "MENTERI KEWANGAN" harus bijak berbelanja...hehe

Mimy Hamid said...

aku pam minyak gi esso..leh topup minyak balik....berbaloiii

Unknown said...

MimyHamid~pandainyer...kan jimat tu...hehe