Klik Jangan Tak Klik

Friday, August 5, 2011

Resepi Ikan Masin Bulu Ayam Pembuka Selera Bersahur

(Harap maklum ni bukan gambar sebenar ...gambar yang aku masak hilang entah kemana...lebih kurang camnila rupanya bila dah masak...ikhsan dari google)

Nilah pembuka selera kami bila bersahur
yelah pagi pagi buta tepat pukul 5am
nak kena makan rugi kalau tak bersahur
leh dpt pahala...

Biasanya aku yang akan bangun dulu...dalam 4:30am
sempatla lagi nak goreng ikan masin ni
goreng panas2 makan pulak dgn nasi panas barulah ada selera
dah siap semua baru kejutkan Mr Y..dia tau duduk
& makan jer..hehe

Meh tengok cara-caranya...

Bahan-bahannya

500 gm Ikan masin bulu ayam atau ikan masin apa2 pun boleh potong jer kecik2

2 biji Bawang besar (dihiris)

5 ulas Bawang merah (cincang)

10 tangkai cili hijau campur cili merah lagi lawa

(setiap tangkai potong 3 – buang biji...tapi aku tak letak cili dah habis)

cuka atau perahan limau kasturi

Cara-cara nak masak

1. Goreng ikan masin sehingga bewarna keemasan dan keluarkan dari kuali.

2.Minyak lebihan dari ikan masin digunakan semula atau tambah sedikit minyak sekiranya perlu.

3. Tumis bawang merah & bawang besar dan kemudian campurkan hirisan cili kering dan tumis semuanya sekali sehingga masak dengan api sederhana

4. Campurkan ikan masin tadi dalam kuali dan goreng dengan sekata (kasi garing baru sedap...kali tak mcm liat)

5. Akhir sekali letak cuka sedikit atau perahan air limau kasturi

Psst: Aku kan dah beraya tapi tetap bangun sahur....


8 comments:

Pepel BoNda AmaNi said...

time2 sahur makan cam nie jerk dah cukup kan...eh tapi time sahur aku xmakan nasi..huhu minum air ngan makan kueh jerk...

el said...

hahahahaha dah raya pun kena gak masak tuk sahur kannn..biasalah kalo dah ada en. suami..en. suami tau ke posh x leh pose hehehe sedap tu ikanmasin..mmg febret el...adoiii terliur

lieyalatif said...

haa tu laa, baru nak tanye bukan piyed...tapi biase laa kite ade laki, sah2 kene bgn gak masak tuk lakikan sis heeheheh

menu yg mmg membuka selera time sahur..seb baik kiteorg laki bini sahur tak mkn nasi...buat oat jek ngan nestum ehehehehe

yaya | mohd said...

eheee..umah nek wan slalu buat..
indu lak yaya ngn kampung :)

Rinna said...

Wow.. sedapnyaa Posh.. mmg pembuka selera sungguh lauk itu.. :)

ikiqzana said...

biasa la klu dah laki nama nyer bila dah sedia makanan sedia nak ddk jer pastu makan. hihihi

Noriz sini.. said...

awalnya 4.30 dah bngun..sya kul 5 baru sedar pastu kelam kabut, huhuhu

Mimy Hamid said...

terkejut tau ingatkan bulu ayam tadi..heheh ruopnya nama ikan masin,.,.tp ada cuka aku takleh makan..pantang