Klik Jangan Tak Klik

Monday, August 15, 2011

Masakan mak mmg ngetop!!!!!!

Biasalah setiap tahun pada bulan Ramadan
mesti ada acara tahunan yang wajib dihadiri oleh semua
family member bagi meraikan
bulan yang mulia ni

So sebelum citer lebih panjang lebar
meh tengok menu~menunya dulu
Ini semua masakan my mum
anaknya lenggang kangkung bawak kuih muih & kek saja
(ada kek pulak...sok nyer entry aku hapdate naaa)

Appetizer kata omputeh...melayu kata pembuka selera
sambal belacan dgn tempoyak
sedapnyer...sampai la ni terbau2 & terbayang2 tempoyak tu

Telur asin pun ada...tapi tak masin pun

InilahMenu utamanya
"Ketam Goreng Kelapa"
yang menjadi kesukaan aku sejak dari kecik sampai ke beso
kalau ketam mesti mau masak ni
yang bessnyer sambal kelapa tu kalau buat nasi goreng mak aii
mmg sedap sgt

Udang ni aku tak tau nama....tapi mmg simple
mak kata dia main campak2 ajer...nak kata sambal tumis bukan
udang goreng kunyit pun bukan...tapi sedap...
udangkan mmg tak perlu nak masak beria...
dah mmg manis

Ikan goreng bercili...pun kesukaan aku gak....
suka ratah sambal cili tu sedap
dapat ni tak yah lauk lain

Menu lain yang menjadi fav Mr Y
"Masak Lemak Ikan Jenahak"
bertambah2 nasi lawan sama pak mentua naa

Sayur campur tu kesian tak dipandang langsung
aku sorang jer makan

Ulam raja senang amik jer kat luar rumah...besskan

Air Sirap Selasih
+
Kopi O
mmg terbaiklaaaaaa

Nila lauk pauknyer...tetiba ada pulut kuning & kari telur burung puyuh
lak...ada acara apa yer
so sambung naaa...

Pencuci mulut
"tembikai"
manis & refreshing

Kuih Limas atau tepung pelita
entahlah....dok debat pasal kuih ni
adik aku lak kalau membeli tak reti beli sikit2
dah tu tak sedap lak tu hampeh!!
tapi my mum kata kalau nak sedap cari yang bekas tu dari daun pandan
kalau bekas dari daun pisang biasanya mmg tak sedap
dah 2 kali aku terkena ni....huhu

Onde~onde atau buah Melaka
kami panggey buah Melaka
& Seri Muka....tak sentuh langsung...dah tak muat perut

Side dishes...adik aku dok beli KFC pulak
ni pun aku tak sentuh...dah bese sgt
tetap masakan mak aku yang jadi pilihan no satu

KFC Egg Tart
sedap gak...bulehlaaa....

"Selamat menjamu mata & selamat berbuka"

Psst: Siapa nak resepi hangkat tangan....tapi resepi ketam tu setahu aku mak aku jer yang masak...tak pernah rasa orang lain masak lagi hehe

8 comments:

YanaMIB said...

masakan mak mana la x ngetop kn kak..huhu..tu jd mls nk pindah rmh sendiri..bln pose memcm lak mak msk msk nih..haishh~

ComeyBelako said...

tu dia...jamu satu kampung ka posh :)

Dee said...

nak resepi ketam ngan udang tu..nampak sedapnya..

Softtouch [Hanim] said...

mskan mak mmg etrbaik..xpernah mkn pun ketam ngan kelapa tu..1st time tgk...

meriahnya food umah mak sis..bestkan mkn ramai2..sy suka!

Mimy Hamid said...

meriah uolls...sesekali berbuka ngan family peh makanan macam macam ada..sorang bawa ni sorang bawa tu..seronok..

lieyalatif said...

meriahnye sis....terliur tgk hah...betol tu sis, air tangan mak mmg terbaekkkk!!

el said...

x nah dgr lah lg ketam goreng kelapa tu caner eh rsnye..ermmmm ni kena mtk resepi ni...:)

mummysyafie said...

kena tunggu balik kampung baru bleh rasa masakan mak. takpe..tinggal 13 hari je lagi