Klik Jangan Tak Klik

Thursday, August 12, 2010

Kalau tak puasa tu janganla menunjuk nunjuk

Tak bessnyerkan kalau org tengah syiok puasa kita sorang2 jer tak boleh puasa
tapi kenala act macam org berpuasa..
bukan apa sebagai menghormati mereka yang berpuasa

walaupun tak puasa jgnla bangga & menunjuk sgt tak blh puasa
...tp itu bg yg wanita yang datang haid
atau atas sebab yang dibenarkan ajer
  • Orang yang sakit .
  • Orang yang berkerja buruh.
  • Orang yang dalam musafir (perjalanan).
  • Orang tua yang sudah lemah.
  • Orang yang hamil dan ibu yang menyusukan anak
tapi kebanyakannyer yang macam ni pun puasa apatah lagi yang tak bersebab

Apa ingat seronok sgt tinggal puasa...kene ganti
tapi kalau org lelaki tak puasa nak kasik alasan apa...keluar darah hijau...

Teringat kecik2 dulu....adui adik lelaki aku masa tu kecik lagi mungkin tak brp nak faham
walaupun dah berkali2 bg tau....org perempuan tak boleh puasa kalau dtg haid...padahal bukan aku makan depan dia pun...siap makan maggie dlm bilik lagi...yelah kalau dah tak puasa kenelah makan
cuma kenelah hormat yang berpuasakan...dia boleh tau atau cium bau kak teh dia kat mana
siap sergah & jerit kuat2...hampeh betul...aaa kak teh tak puasa...sabar jelah aku

La ni dah terbiasa walaupun depan Mr Y pun aku tak makan depan dia
yelah walaupun dia faham & bukan heran pun takat aku makan maggie ker apa ker
tapi ini soal respek

Tapi kebanyakan aku tengok la ni mmg muka letak kat tembok ker apa
(ini bukan ngumpat yer)
bende berlaku depan mata kenalah jadikan ikhtibar
kalau kau tak puasa pun tak payahla semua org tahu kita tak puasakan
siap tapau & makan depan muslim or non muslim...
tu belum hisap rokok dgn selamba badaknyer

Paling memalukan bila bangsa lain bertanya
"dia" tu tak puasa ker??
nak jawab apa....kalau perempuan buleh ler coverline kata dia period
kalau lelaki????


Psst: Kalau nak makan boleh coverline sikit ...sorry yer yang bercakap ni dah raya dulu huhu

16 comments:

ratusiput said...

betul tu...tp tu la org skang ni dh takde segan silu lg dah..

makdara TERDIVA said...

walaupun aku tak leh posa, aku tetap bangun sahur, mkn mcm org posa..pastu balik tetap pegi meround ke bazar ramadhan..tp macam malu jer..sebab terasa mcm org tau aku tak pose..heh!!

selamat berbuka pose beb!

-NiD's- said...

itu bukan apa tuh..dia terIngin nak naik VAN MAYAT..tuh pasai dengan riak dan soMbong buktikan dia tak posa....huhhh....

Dee said...

a'ahkan..i pun segan...mkn sorok2 lagi..x taulah napa dorang tu xde perasaan malu..lebih2 lagi jantan..

☆ lieya latif ☆ said...

betol tu sis.....agak2 yg pompuan tak leh puase, cover2 ar...lelaki no komen ar....tu mesti ade sikap 'malas' nak puase tu....hukhukhuk...

lieya pun kalo tak puase sbb piyed, gigih mkn awal2 kat umah so kat opis tak de laa nak sibok2 mkn.....sian satu opis leh bauuuu

Hariz said...

kita perlu hormati org lain.
kalau makan depan khayalak ramai leh kena tangkap taw..

New Entry Prof-Hariz
Adab-adab berpuasa

Mr feckry said...

gua main gym..boleh tak kalu tak puasa

Softtouch [Hanim] said...

betul tu kenelah respek ngan org yg berpose..kene sorok2 mkn tu...

y@n@ M!B said...

haha sy semlm laghik dh raya..adeh~ xsuka cuti lama²...payah nk ganti..dh la habit suka ganti last minit..adeh~

Azmiezas said...

akak pun tak tau org panggil apa kalau lelaki x puasa..hehehe..

cik helena said...

kat umah tak segan sangat tp kalau dat luar memang cover baik unye.hehe

Eri-chan said...

erm betul kena respek..
i pun sudah raya..huahua..selamat mengganti pose la...
kat opis nak mkn pun segan mesti sorok dan tutup pintu pantry la...tak mkn gegel pulak
hikmah puasa ni kan tak mkn pun tak lapar..kalau tak pose nak makan jeeee....dugaan...

mummysyafie said...

saya yg pompuan ni kalau tak puasa..nak makan pun malu kat opis tu. nak makan gula2 sebijik pun..kena masuk stor dulu.

atlis kita hormat ngan orang lain yang berpuasa kan

ieda said...

yes setuju sgt2 beb .. mgkin org yg nunjuk2 tuu x tahu agaknya .. x perlah kita anggap ajer mcm tuuu ..

x baik kan berperasangka buruk .. kita amik pahala banyak2 .. biar mereka buat dosa .. ehheh

NUNU EERA said...

lelaki yg xde 'kemaluan'.. oopppsss.. hehe..

NeenaAnuar said...

betoi2... respect harus adeee...