Klik Jangan Tak Klik

Wednesday, August 18, 2010

Aku suker tumbuk jer

Aku mmg suker pakai tumbuk aka lesung batu compare to blender
kecuali masak banyakla yer
sebab kesedapan dia lain sikit
mau gak ler meleleh air mata kejap
semata2 nak kedegung kedegang menumbuk

Aku dok tumbuk beria2 ni sebab teringin naa
nak makan tempe goreng ikan bilis

Aku nak buat ala2 resepi tu tak ler reti sangat
so kalu rajin bolehla cuba
dari beli kat bazar ramadan tu baik masa sendiri
walaupun simple dishes

Bahan-bahan
1 peket tempe (potong kecil2) dan salut dengan kunyit goreng
1 biji kentang ~ potong nipis ataupun ikut hati korangla
Ikan bilis ~ ikut sukatan sendiri
3 ulas bawang putih dimayang~ ada orang tak suker bawang putih tapi aku suker..mak aku pulak bising letak bawang putih banyak
bwg merah 5/6
1 senduk kecil minyak masak (normally aku pakai jer balik minyak goreng tempe & ikan bilis tu lagi sedap)
garam & gula ~ ikut sesedap rasa yer

Cara2nya:
1. Cili merah campur dgn bawang putih & bawang merah ~ tumbuk yer....aku tumbuk sebab nak sedap...tapi kalau aku malas aku blender ajer
2.Cili boh~ letak satu sudu...nak bnykkan sambal...pastu tumis sampai pecah minyak
3. Bila sambal dah masak masukkan kentang, tempe & ikan bilis
4. Last masukkan garam & gula

Nilah dia tempe goreng ikan bilis....
aku ada campur sekali dgn sambal paru...balance berbuka
dari membazir baik campur sekalikan


Psst: Resepi ni senang ajer mesti OTAI cakap ala celah gigi jer ni hehe

17 comments:

Unknown said...

kmarin pn aku wat smbl bilis yang..
tp xde tempe..

tp wat pmbaharuan ni...
bilis di tumbuk n wat kering2..
fuuh!! sedap..

neway, aku pn prefer tumbuk dr blender..
sedap kan rasa dia.. ;)

saya_arief said...

sedap..
:D

black_mel said...

nice..nmpk mcm sedap...tp x mkn tempe la..huhu..

:: LadyVerde + Mr.Doc :: said...

babe...nk lagie senang u beli je sambal kering jual kat supermarket dlm plastic botol tue babe...hehehhee mmg dasar pemalas kan i...hehehe

A D I A said...

resipi memang senang tapi cara masak lain2. perlu gak tulis resipi leh compare2 :)

Anis Azalea said...

yang penting masakan kat rumah.i suka..tempe is my fav..hehe

Dee said...

yg simple lah sedap sis..

Lady of Leisure said...

ko mmg suka makan tempe ke posh? patut la kulit muka halus mulus je.. aku naik jerawat 3 ketoi ni terus insaf, berbuka tadi terus goreng tempe hehehe

mummysyafie said...

kalau sikit tu saya prefer tumbuk je..senang n ringkas

zarin said...

semalam pun wat sambal tempe ngan ikan bilis n i pulak campur ngan kentang skali :)

Softtouch [Hanim] said...

smbal2 mcm nilah pembuka selera...
sy pun suka tumbuk lagi sbb sedap n maska pun sikit jer...

rasp said...

i pun prefer tumbuk nie sis...
baru feel skit nak masak hehehehe..

SURIA AMANDA said...

huiii...best la akak....tgok gambar pun dah terliur ni

Rinna said...

Sedapnyaa tempe goreng ngan ikan bilis.. makan plak ngan nasi panas..pergghh..sedap.. beb.. :)

ieda said...

waaa sedap tuuu tempe grg .. aku memang suker benar tempe nieh .. biasanya org johor kan yg suker :))

NeenaAnuar said...

i pun suke menumbukk... tapi masalahnyer tak larat nak menumbuk... sbb tiap kali I masak memang banyak walaupun tuk 2 org makan jerkk... so end up blend lah jawabnyer... huhuhu..

tapi taste menumbuk lagi hebat lah sebenarnyerr... sungguuh ade umpppphhhh!!!

Mimy Hamid said...

aku suka aku suka.........resepi ni...resepi simple la makan sedap tauuuu