Klik Jangan Tak Klik

Tuesday, August 25, 2009

Hikmah Bersahur

Sahur hukumnya sunat muakkad, iaitu ibadat sunat yang diutamakan. Dalam hadits Abu Sa'id al-Khudry bahwa Rasulullah bersabda, "Sahur adalah makanan berkat, maka jangan kalian tinggalkan walaupun salah seorang dari kalian hanya meneguk seteguk air, karena Allah dan para malaikat bersalawat atas orang-orang yang bersahur." (Riwayat Ibnu Abu Syaibah dan Ahmad).

Sabda Rasulullah lagi dalam hadits Abu Sa'id al-Khudriy: "Yang membezakan antara puasa kita (orang Islam) dengan puasa ahli kitab adalah makan sahur." (Riwayat Muslim).

Disunnahkan memperlambat sahur sampai mendekati subuh (fajar) sebagaimana yang dilakukan Rasulullah di dalam hadits Ibnu Abbas dari Zaid bin Tsabit, yang berkata: "Kami bersahur bersama Rasulullah , kemudian beliau pergi untuk solat." Aku (Ibnu Abbas) bertanya, "Berapa lama antara azan dan sahur?" Beliau menjawab, "Sekitar 50 ayat." (Riwayat Bukhari dan Muslim).

Rasulullah menjelaskan bahawa fajar ada dua:

a. Fajar kazib (fajar awal) - dalam waktu ini belum boleh dilakukan solat subuh dan dibolehkan untuk makan dan minum bagi yang berpuasa.
b. Fazar sodiq (fajar yang kedua/subuh).

Dalab hadis Ibnu Abbas, Nabi bersabda: "Fajar itu ada dua. Adapun yang pertama, maka dibolehkan makan dan tidak boleh melakukan solat, sedang yang kedua, maka diharamkam makan dan dibolehkan solat." (Riwayat Ibnu Khuzaimah, al-Hakim, ad-Daruqutny, dan al-Baihaqy dengan sanad yang sahih.)

Adab Orang yang Berpuasa

Disunnahkan bagi orang yang berpuasa untuk beradab dengan adab-adab yang syar'ie, di antaranya:
1. Memperlambat sahur.
2. Mempercepat berbuka puasa.
3. Berdoa ketika berpuasa dan ketika berbuka .
4. Menahan diri dari perkara-perkara yang merosak (walaupun tidak membatalkan)puasa.
5. Bersiwak.
6. Berderma dan bersedekah
7. Bertadarus Alquran.
8. Bersungguh-sungguh dalam beribadah khususnya pada sepuluh hari terakhir.

Kesempurnaan puasa

Imam Al-Ghazali dalam karangannya Ihya-Ulumuddin menjelaskan enam hal untuk mencapai kesempurnaan puasa:

Pertama, menahan pandangan dari segala hal yang dicela dan dimakruhkan serta dari tiap-tiap yang membimbangkan dan melalaikan dari mengingat Allah. Rasulullah SAW bersabda: Barang siapa meninggalkan pandangan karena takut kepada Allah, nescaya Allah menganugerahkan padanya keimanan yang mendatangkan kemanisan dalam hatinya.

Kedua menjaga lidah dari perkataan yang sia-sia, berdusta, mengumpat, berkata keji, dan mengharuskan berdiam diri, menggunakan waktu untuk berzikir kepada Allah serta membaca Alquran. "Dua perkara merosakkan puasa," sabda Rasulullah SAW, "ialah mengumpat dan berbohong."

Ketiga, menjaga pendengaran dari mendengar kata-kata yang tidak baik, karena tiap-tiap yang haram diucapkan maka haram pula mendengarnya. Rasulullah SAW menjelaskan: Yang mengumpat dan yang mendengar, bersyarikat dalam dosa.

Keempat, mencegah anggota-anggota tubuh yang lain dari perbuatan dosa seperti mencegah tangan dan kaki dari berbuat maksiat dan mungkar, mencegah perut dari memakan yang syubhat dan haram.

Kelima, tidak berlebih-lebihan dalam berbuka sampai perutnya penuh makanan.

Keenam, hatinya sentiasa diliputi perasaan cemas (khauf) dan harap (raja'), kerana tidak diketahui apakah puasanya diterima atau tidak oleh Allah.

Salam sahur kengkawan...alhamdulillah aku dah start poser ari ni...nilah sahur aku pagi ni...brown rice,ikan kering...wajib tekak aku tak lalu nak makan pagi2 ni...vege wajib gak...pastu sedikit serunding....cukuplah sekadar melapik perut...

Ok gak rasa brown rice...yg ni brand "jasmine" sedap lak tekak aku...compare "somali" this one lagi better...

Minum susu HL Marigold segelas plus ayak masak 1000ml...alhamdullilah....


Psst:klaaa nak pi solat subuh..terus siap p keje...lepas makan jgn bobom lak...hehe...selamat berpuasa...


21 comments:

Hasnul Azizi said...

sLamt berPose...

sMoga poSe pNoh taUn neh...

heHe...

p/s: boLeh ke...??

Mimy Hamid said...

aku mmg tak leh masuk susu pepagi ni..mau muntah belahak..weh brown rice raso camno..nk try gak..sedap tak??

Iena said...

aku slambe blasah nasik putih... no diet coz xmo gastrik di siang hari... aku nk pose ngan semangatnya!!!

POSH76 said...

HasnulAzizi~Tq bro...ko nyer salam hanya pompuan menapose jer leh jawab...hehe

konpom ler tak leh penuh...hehe

POSH76 said...

MimyHamid~beb aku pun tak leh gak..tp ko minum ler susu HL ni sesuai sbb dia low lactose...kalu susu bese tu mmg ler...aku pun tak leh asik cirit birit jawabnyer...hehe

rasa dia not bad...kenyal...tekak aku sedap jer..tp ko kene pandai masak...letak butter sikit...baru ler sedap & menyihatkan...hehe

POSH76 said...

Iena~Hang takper...body hang dah selim...aku nak diet...lagipun brown rice ni kan bagus utk fibre...kenyang sepanjang ari..alhamdullillah...hehe..aku pun ada gastrik beb...

Kaseh said...

baru nak tanya brown rice rasa camne..mimi da tanya..ermm ok eh posh rasa dia..nak try la..

Dee said...

fuh..sahur ngan brown rice..ni nk diet ke? hehehe..

dotblogspotdotkom said...

btl tu. kene plak org tua macam pakcik nih.. kalau tak sahur.. mula le senggal2 tulang.. kalu sahur tu.. ok la sikit.. terasa org muda la plak..huhuhu

ME said...

Selamat berpuasa .. rajinnya update waktu sahur

CINTAMANISZ Lite said...

Hmm..mmg ada sebab kenapa kita disunatkan bersahur, kan Posh.

Wah..tgk menu sahur posh..dasat ler. Menu kesihatan betul. Patut ler badang langsing aje..nak tiru pun tak terbuat ler posh..

Byk juga ye biskut raya yg posh oder tu. Posh suka biskut raya yg camne?

Sy ni suka yg ada kekacang..coklat..hehe..

Lady of Leisure said...

beb, brown rice tu untuk diet ek.. sedap ke?

oMMy fiRuz said...

tem nak sahur tu pas2 le nasi sepinggan dua..
dah 2 hari sahur..2 hari belasah soya 1/2 cawan..itu je yg lalu dek tekak..huhuhu

POSH76 said...

Kaseh~sedap lah jugak...rasa cam nasi tapi tak selazat nasi ler...kenyal gitu...try la good for diet & health...tp jgn beli somali..beli brand jasmine...ko beli yg kecik dulu tau...tak sedap aku lak yg kene...hehe

POSH76 said...

Kaseh~sedap lah jugak...rasa cam nasi tapi tak selazat nasi ler...kenyal gitu...try la good for diet & health...tp jgn beli somali..beli brand jasmine...ko beli yg kecik dulu tau...tak sedap aku lak yg kene...hehe

POSH76 said...

Dee~ Dietlak..this is teh best time...takutt baju raya tak muat..hehe

POSH76 said...

PakcikDot~tua ker...hehe...bersahur tu mmg patut walau pun segelas air & kurma...hehe..tp pakcik kenelerr minum susu kang longgarlak tulang2 tu...hehe

POSH76 said...

Me~Takut takdak masa kang...sementara tunggu solat subuh...better dari tido kan...hehe

POSH76 said...

CintaManisz~betoi2...takdenyer...kalu dah anak nanti camno lak pulak..anak makan...mummy pun makan gak...hehe

Actually sis sayer mmg tak suker langsung biskut raye...itu syarat jer kalu makan pun choclate chip...tak suker manis...

kepek & kacang sukerla...

POSH76 said...

LOL~ sodap tokak den jer...but actually not bad cuma kenyal jer...hehe

POSH76 said...

Ommy~muler2 jerkan lepas tu OK dah...hehe...

Makan ikut nafsu dgn makan ikut akal berbeza...hehe