Klik Jangan Tak Klik

Tuesday, March 17, 2009

Exercise & Diet Equally Important

Aku nak story pasal diet & exercise sama important...aku tak nak story pasal other people. Yelah sebab body anda darah kita pun lain2kan?

Aku mmg dikategorikan tak brp bernasib baik sbb aku kena sign contract exercise seumur idup...orang lain diet tak makan nasi ajer leh kurus ataupun makan pil diet pun boleh kurus aku tak bley beb. Sian aku kan.Kadang2 aku dok fikir apa yg silap nyer dgn diet aku. Kaji punye kaji aku rasa sbb aku tak leh berpisah dgn "TEH TARIK" padahal bukannyer sedap sgt pun. Tapi itulah mende wajib yg aku suker minum biler aku moody atau depressed. Dulu lagi teruk suka na nescafe...pun bukannya sedap sgt...dah quit dah..finally aku dah mula start tak mo amik condensed milk..ni yg buat aku susah nak kuruskan??aku part kalu naik senang ajer tang montot..lower part especially...mcm heroin tamil...la ni aku dah back on track...walauapa pun terjadi aku tetap nak slim lagi...walaupun korang tngk aku makan kurang tapi aku suka sweet drink..bg aku ala ok laa tu sbb aku tak makan bnyk ...minum aje....mende2 ni la buat berat badan aku tak statik...or maybe hormon...

La ni apa yg aku buat ...masih lagi dalam kajian..ala baru jer start 16 Mac...kecoh ajer...dulu dah start ......pastu stop sbb rasanya badan cam ok ajer......paling tak larat nak dgr biler hubby aku dok jeling2 pandang2...walaupun dia takde ler komen teruk sgt tapi aku ni kan jenis EMO.. so mak sentap laa kejap..pastu biler dah cool pikir balik apa dia cakap tu betul...aku pun think positive and nekad its never too late to start all over again... im still young ok..walaupun aku sedar metabolisme aku dah low...tapi aku takkan give up...CAYALAH POSH....aku nak tngk setakat mana aku leh bertahan dgn diet nie....aku dah start amalkan 2 biji apple...semua before meal...FOOD DIARY pun dah update balik .Food Diary ni bagus sbb aku senang nak tngk apa yg aku telan + the calori count.. and act as a reminder too..aku tak mo laa update kat blog ni mcm dulu..kang korang pun nyampah...sbb aku leh makan mende yg sama DAILY...

Aku actually leh amik dlm 1350 kalori if aku exercise ...if tak exercise should be lower than that la kan...i make sure my diet balance...GREEN TEA minuman wajib...lunch pun aku amik bread ajer. so far aku try ROTI ORGANIK..sedap sbb ada bijirin ..tapi nak tinggal kan sweet drinks mmg ler payah...aku still minum tapi yg O & kureng manis ajer. Insyallah lama2 i will get use to it..DINNER aku nak makan OAT ajer..try not to eat RICE..rice memang takde jodoh dgn aku..walaupun pun aku amik small portion....tak lupa exercise daily is a must walaupun sekejap...especially SIT UP & JUMPING JACK...at least 1/2jam mesti buat..NO EXCUSE...aku suka kata esok ..esok laa exercise...tapi biler terasa montot ku dah naik ...mulalah gelabah..lagi sedih kalu komplen come fr my hubby...No other way is to balance the diet & exercise...and NO Pill involved too..buang duit aku jer...beli DRESS lagi bagus...leh posing & tepek kat blog......Aku dok perati dsbbkan kemalasan aku utk exercise...asyik sakit2 jer badan ni & maless nak buat mende ...rasa mcm body nie berat ajer..tapi sejak aku dah start exercise balik ni barulah body aku terasa segar bugar sikit...Actually korang kalu nak makan apa bley tapi swap dgn exercise...cam aku ari tu tersilap...aku eat and eat tapi tak workout...nilah balasan nyer..la ni aku dah tak nak pandang belakang...kesian body aku beb...anyway blogger semua ni pun bnyk membantu...kalu korang boleh aku pun boleh...yehaa...nanti kalu ada perubahan aku update lagi k...just nak sharing dgn korang....

Friendly reminder: korang jgn stop exercise and make sure don't skip ur meal...KEEP ON MOVING...



Dah banyak kali aku p cari yg JM utk 30days tu tak jumpa...asyik jumpa yg ni ajer...kat mana korang beli yerk...aku p SPEEDY ada ni ajer...aku tak mo ler beli lagi...aku nak try yg 30days tu dulu

No comments: