Klik Jangan Tak Klik

Thursday, May 20, 2010

Budi itu Budaya Bangsa

Pagi2 Khamis yang mulia ni
patut tarbiyah hari Jumaatkan
Ni aku buat special hari Khamis
sbbnyer hari ke hari aku dak muak
lalui mende2 ni semua dlm kehidupan seharian

Mmgla issue ni nampak kecik
tapi kalu dibiarkan ianya akan jadi teruk
I bet la korang pun mesti pernah kenekan?????
Mmg ler rasa nak sound tapi org kita ni sensitif sikit
kang kalu aku sound terasa hatilak
semua dah besar panjangkan
"LU PIKIRLA SENDIRI"

Sbb tu kalu budak2 la ni tak reti nak hormat org tua
jgn ler terasa sbb kita sendiri yg bg teladan mcm ni kat diaorgkan

Mula2 kita breakfast dulu
breakfast tak leh skip2 yer
Nanti NO ENERGY throughout the day

La ni mmg aku telan 2 biji apple perday
1 before breakfast
1 before lunch or kalu tak ambil dinner

Tapi kalu dapat satu biji pun dah baguskan
bak kata omputeh
"an apple a day can keeps the doctor away"

Tapi aku bukan nak citer pasal diet yer
Ni nak citer pasal org "kita" yang kunun2nyer
berbudi bahasala sangat

kalu korang tumpang keta org
org korang naik teksi ker apa2 ajerlah
boleh tak kalu menyampah sekalipun
dgn driver tu
berilah ucapan
"TERIMA KASIH" yer
atau paling teruk nak cakap org putih pun boleh
"THANKS" pun jadilah

Lagi satu nak bg tauler
menyampah camana pun jgn ler suka suki
nak hempas pintu kereta yer..
pintu kereta tu tak salah
baik hempuk drebar tu lagi bagus
puas hati
dah ler takde "TERIMA KASIH"
manners pun takde
bayangkanla perasaan tukang bawak keta tu
sadis betul....yer dia mungkin tidak berkata2 tetapi hanya tuhan yang tahu
& sekadar mengucap alhamdullilah

last sekali aku paling pantang kalu org pinjam barang tak reti nak pulang
balik pastu buat bodo cam reta dia
tapi ada gak yg baik hati pulangkan balik barang
pun tak reti nak ucap
"TERIMA KASIH"
dgn selamba badak jer dia
pulangkan
"nah"
Aku bukan nak cakap apalah tapi aku mmg jenis susah nak minta tulun org & pinjam
barang...tetapi kalu keadaan memaksa baru aku pinjam
tapi punyala
thanks banyak kali
sbb apa aku rasa cam susahkan org tu ajer...

So sesapa yg makan cili
ubah2ler perangai tu yer....

Mr Poposh tak leh nak cakap
tapi aku tau dia pandai
berterima kasih
sbb sgt2 mendengar kata
kenapalah kita manusia
ni nak gah sgt...
sapalah kita disisiNYA.....

Psst: So pada kita semua & pada anak2 yang baru nak hidup ataupun kanak2 dewasa yang makin tua makin tak sedar diri yer...patutnye jadi model pada new generation tulunla bg tau kalu org tolong kita ringan2kanla mulut ucap "TERIMA KASIH"

19 comments:

sisdee said...

napa i tak bole makan epal ek hhehehhehe..tak tau napa cam susah..klu pear laju jek :P

NeenaAnuar said...

waah.. very healthy your b'fast.. I sometimes ke laut gak! hahaha....

ieda said...

yea betui beb .. den setuju bebenor .. budi bahasa budaya kita .. dan kalau ko nak tahu beb .. kanak2 kecil pandai say thanx u .. yg x der manners nyer remaja zaman sekarang! .. kurang hajar ..

herghh sib baik kita remaja bukan dizaman ini kalau idok entah per yg org cakap erkkk :))

A D I A said...

setuju! watch your manner la dalam apa jua situasi dan emosi. bab hempas pintu tu i bengang. ingat teksi ke apa hempas2 gitu.

NUNU EERA said...

btul 2.. cat pun pndai bterima kasih dgn m'doakan tuannye klu kite jga btul2 tau..

Azmiezas said...

Akak selalu ajar anak2 cakap terima kasih n hargai pemberian orang......
bagus tak??..hehehe...

☆ lieya latif ☆ said...

woa!!! patut ar sis maintain jek body cun...mkn apple rupenye.....tak heavy pun bekpes sis....ni biase bekpes beli nasi lemak....mane laa tak mok2 heheeheheheh

betul2 tu....ade sesetengah org susah sgt nak keluarkan ayat terima kasih....bukan susah pun nak sebut kan...

Anonymous said...

TERIMA KASIH beb..hehhee!

aku x leh imejin kalau ko bagi tazkirah ni secara live..haha!

Softtouch [Hanim] said...

betul tu sis..ucapan terima kasih tu wpun nmpak kecik tp maknanya sangat besar tau...

Suzana Ikram said...

budi bahasa budaya kita..
mmg harus kita amalkan perkataan terima kasih bkn susah sngt nk ckp pon... sebut jer.

diet yg bagus posh.

Pepel BoNda AmaNi said...

wah ur bekpest sangat2 menyihatkan la beb....tapi aku xmakan apple merah...hehehehehe...

betoi tue...aku memang sangat2 hangen orang yang berat sangat nak ucapkan terima kasih..macam la susah sangat..@ kena bayar ke apa kan..nak wish thanks pun...dari ikhlas dan2 jadi xbrapa nak ikhlas klu aku tolong..ehhehehe...

nabilah_2908 said...

suka dgn point

"pinjam barang tak reti nak pulang
balik pastu buat bodo cam reta dia"

kt office mcm ni la..harta bnda sendiri ada..tk reti nk jaga..dah pakai campak..bila tkde..meroyan pergi cari kt tempat org...lepas dh pakai..tk reti nk pulang..kite lak yg nk pergi kt dia minta balik..

sometimes..kotak pen yg ada atas meja ni kosong...tah mana2 pergi..
hangin oo...

jom ke APA KATA HATI pulak,
CARA MELETAKKAN LINK BERSAMA KOMEN ANDA

SJNathaniel said...

btul tu,saya setuju,saya pun pantang org yg tak tau ucap thanx..bukan susah sgt pun..kan?

btw,like ur bpes,pas ni nak gak telan sbiji epal shari...hihi

yanamib said...

lagi satu perkataan sorry..
kdg² ego tinggi sangat nak cakap sori pun susah..tak rugi apa pun mintak maaf and say thank u...orang lagi suka kut..=)

Unknown said...

semoga kte sama2x memuhasabahkan diri ke arah kebaikan.

Unknown said...

aku pn wajib ni take an apple foa a day yang..
huhuhuuh...
betul2..
susah sgt kan dorang mo say tq,,
padahal bukan susah pn..

Chik chuMeLL said...

wohooo....mmg sihat bfast sis...kalu chik ni,mmg take time la nk biasakna perut huhuhu...

ohoo...orang kt M'sia kebanyakannya memang susah nk amalkan BERTERIMA KASIH..chik sendiri ade terkena..sedih..huhuu

cha said...

mmg betul pn.kdg bukan kate nk terima kasih.nk senyum pn susah.rs nak hempuk je huhu

Dee said...

a'ahkan..mcm dlm mulut ada emas..susah sgt nk ckp thanks..

eh..thanks for the advice..